HTTP://popeye.rty.nu Forum Index HTTP://popeye.rty.nu
Popeye

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

MT:n startar ej - nåt å bita i

Post new topic   Reply to topic    HTTP://popeye.rty.nu Forum Index -> Motorer/Trimning
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jespermannen

PostPosted: Sat Jun 18, 2005 2:05 pm    Post subject: MT:n startar ej - nåt å bita i Reply with quote

Nu var det så att jag tänkte sälja min Honda MT5:a men den startar inte... Här får ni något att bita i.
Lite bakgrundsfakta:
För nästan två år sedan skar cylindern och jag plockade ner motorn och såg då att vevstakslagret var paj. Då fick moppen stå orörd fram tills nyss då jag lämnade in motorn för byte av vestakslagret och allmän servning. Jag satte då nyss ihop moppen och den startar den inte... Men den ger ström för lampan lyser när man kickar och tändstiftet ger ifrån sig en blå gnista också. Batteriet är dock slut vilket det har varit ett tag, har hört att det kan skada elsystemet?? kan det vara nåt? Moppen låter likadant när man har tändningen på och av, men tändstiftet ger ju ifrån sig en stark gnista så det verkar lite skumt... Kan det var nåt i stil med att gnistan-tändningen kommer försent/tidigt? Tändplattan har ju legat i ca 2 år och det var en del damm så jag försökte tvätta den lite lätt. Den ger ju ström men kan det vara fel på den ändå?Jag har en cylle ock kolv som ska funka men jag ska försöka låna någon annans för att se om det är felet men tror inte det..
MVH Jepser
PS Den som "svarar rätt" ska fanimej få en belöning!
Dexter86

PostPosted: Sun Jun 19, 2005 4:12 pm    Post subject: Reply with quote

Förgasaren, kanske Confused
Back to top
View user's profile Send private message
svajen

PostPosted: Mon Jun 20, 2005 11:10 am    Post subject: Reply with quote

Testa å köp ett nytt tändstift. Min kompis hade problem mend sin moppe för ett tag sen. Tänstiftet gav gnista men tydligen kan dem gå sönder så att de inte ger någon vid tryck.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Erik

PostPosted: Mon Jun 20, 2005 5:57 pm    Post subject: Reply with quote

Ny bensin, nytt tändstift och en ordentlig översyn av förgasaren. Sedan ska den starta! Under förutsättning att du har kompression... Rolling Eyes

*Eddie Meduza*
Back to top
metallica

PostPosted: Thu Jun 30, 2005 3:53 pm    Post subject: Re: MT:n startar ej - nåt å bita i Reply with quote

Jespermannen wrote:
Nu var det så att jag tänkte sälja min Honda MT5:a men den startar inte... Här får ni något att bita i.
Lite bakgrundsfakta:
För nästan två år sedan skar cylindern och jag plockade ner motorn och såg då att vevstakslagret var paj. Då fick moppen stå orörd fram tills nyss då jag lämnade in motorn för byte av vestakslagret och allmän servning. Jag satte då nyss ihop moppen och den startar den inte... Men den ger ström för lampan lyser när man kickar och tändstiftet ger ifrån sig en blå gnista också. Batteriet är dock slut vilket det har varit ett tag, har hört att det kan skada elsystemet?? kan det vara nåt? Moppen låter likadant när man har tändningen på och av, men tändstiftet ger ju ifrån sig en stark gnista så det verkar lite skumt... Kan det var nåt i stil med att gnistan-tändningen kommer försent/tidigt? Tändplattan har ju legat i ca 2 år och det var en del damm så jag försökte tvätta den lite lätt. Den ger ju ström men kan det vara fel på den ändå?Jag har en cylle ock kolv som ska funka men jag ska försöka låna någon annans för att se om det är felet men tror inte det..
MVH Jepser
PS Den som "svarar rätt" ska fanimej få en belöning!

verkar som det är förgasaren eftersom att det blir gnista men inget som tänder...altså kommer det ingen bensin från förgasaren?
Back to top
Jespermannen

PostPosted: Sun Jul 10, 2005 5:02 pm    Post subject: Reply with quote

tack så mycket nu startar moppen, jag rengjorde förgasaren så det var den... men den går sämre än en kråka... den suger rejält med tjuvluft, ger man lite gas så stegrar gasen sig direkt. jag sprutade startgas på flera olika ställen och den började varva direkt... så jag undrar främst "var" moppen kan dra tjuvluft jag menar så jag vet vad som är lönt att byta ut/fixa. kanske startgasen spred sig när jag sprutade så moppen egentligen bara drar tjuvluft på ett ställe lr nåt..
qmaster

PostPosted: Sun Jul 24, 2005 10:34 pm    Post subject: Reply with quote

Byt följande packningar: Insugspackning, topplockspackning, cylinderfotspackning. Sen drar den nog ingen tjuvluft ska du se!
Back to top
Jespermannen

PostPosted: Tue Jul 26, 2005 7:06 pm    Post subject: Reply with quote

det har jag redan bytt... men jag ska köpa nytt insug för det jag har nu är av lite i ena foten, sen köper jag väl nya packningar också och drar extra hårt och hoppas det löser sig Confused
Jespermannen

PostPosted: Sat Jan 19, 2008 4:43 pm    Post subject: Reply with quote

Shit hittade denna gamla sidan... Kul läsning om svunnen tid...
Post new topic   Reply to topic    HTTP://popeye.rty.nu Forum Index -> Motorer/Trimning All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum